söndag, november 11, 2007

Groomingvecka

Jag har skrattat rått nästan hela den här veckan. Lillsyrran har fått utstå både det ena och det andra. Hon har åkt bil, borstats, pillats i munnen, fått öronen rensade och klorna klippta. Till klorna gick det första gången åt en hel köttbulle, men idag kom matte på ett nytt knep, hon fick en riktigt seg godbit som hon hade fullt sjå att tugga i sig och då blev hela två klor klippta. Fast idag åkte jag också dit, har gått runt och kliat i örat och skakat på huvudet (inte bara åt lillsyrran alltså), matte och husse har kollat i dem och luktat flera gånger och ändå inte hittat något så idag drog de i öronrens, fy f*n, det är det värsta jag vet, straffade dem genom att ligga och sura under köksbordet ett bra tag. Har också sett till att det är öronrens på alla väggar och skåp i köket, det kan de gott ha!

Annars har det inte hänt så mycket, matte och husse har sprungit ut med oss turvist i skytteltrafik. Än så länge vägrar de nästan gå ut med oss samtidigt om de inte kan släppa oss lösa i skogen. Igår var vi i alla fall på både skogs- och koppelpromenad tillsammans. Jädrar va kul! For runt som två vettvillingar, matte försökte ta kort fast det var lönlöst. Även om hon tryckte av innan vi ens var synliga hade vi i alla fall passerat när kortet togs... Matte och husse önskar sig en bra och främst en snabb digitalkamera i julklapp (om nu tomten läser detta). På vägen hem fick vi gå kopplade i elljuspåret och då var vi för trötta för att orka tjafsa så det gick ganska bra (det hade H&M noga tänkt ut). Sen påstod de att att jag måste låta henne gå före mig för hon kan inte gå fint utan att dra om det är något riktigt lockande framför, läs mig Snygg-Kabby, och de påstår att jag kan fixa det. Det har de i o f s rätt i, i alla fall om jag vet att matte har bollen i fickan, när jag minst anar det kommer den fram, min träningsboll. Den är hundra gånger mer värd än alla köttbullar i världen och sen så påstår en del att vi lappisar inte ska ha något föremålsintresse? De kan aldrig ha sett min fina röda boll, vem kan motstå den? Den kommer lillsyrran aldrig få låna!

Det är rätt kul att vara ute i skogen tillsammans, jag får hela tiden visa upp vad jag kan och H&M säger hela tiden: "du är så klok du..." och tittar uppgivet på lillsyrran medan jag smaskar i mig godis. Tänk, har inget minne av att de någonsin sa det innan lillsyrran kom. Hon bara rusar på och helst förbi en par tre gånger när de ropar på henne. Hon har inte riktigt fattat att man måste komma ända fram när de ropar, helst sätta sig vid sidan och se extra söt ut och det är jag jättebra på!

Skämmas för sin matte måste man också göra numera. Hon står ensam på balkongen och upprepar konstant "braaa, duktig Nemi, brraaa tjejen" osv, vad tror ni att grannarna ska tro? Det hela beror på att Nemi förr blev helt tokig när matte gick ut för att röka. Nu efter en vecka så ligger hon med bara en tass på tröskeln och väntar på att matte ska komma in med en godis. Från början fick hon nog en tio godisar på en cigg, en ganska bra timpenning. Nu har svårighetsgraden gått upp så om hon kastar sig mot dörren en enda gång så blir det ingen godis när matte kommer in.

Nu säger matte att hon är så trött att hon inte orkar ta någon mer diktamen ikväll, så vi får nog fortsätta en annan dag.

1 kommentar:

  1. Anonym07:47

    Åååh, Kabby har fullt upp nu för tiden :) Men med honom i spetsen så lär sig nog Nemi både bus och uppförande lekande lätt!

    SvaraRadera