söndag, januari 17, 2010

Då var det dags igen!

Nu har skidsäsongen startat i Sundsvall och det är dags att börja jobba med mattens träning igen. Syrran fick ta uppvärmningen när M bara gick i spåret med stavarna, mer vågar inte syrran ta, hon litar inte riktigt på Ms teknik än. Efter den kom de hem och nu var det min tur att ta över den riktiga träningen.

Ut i spåret igen, sela på M expanderbälte, skidor och stavar och så bar det av. Testade hennes balans lite, fick upp en smaskig Bambivittring och fick fart på M även i uppförsbacken. Lite fusk var det nog eftersom hon inte behövde jobba själv förutom med just balansen, bara hänga på, men jag tänkte att hon behövde lite uppmuntran så här i början.

Man ska ge tydliga signaler när man tränar folk har jag lärt mig. Brister mattens teknik och det går för sakta börjar jag genast nosa ut i skogen och leta lämpliga kisställen, då brukar M fatta galoppen rätt snabbt, tänka på sin teknik och sätta lite fart. Då farten kommer upp visar jag tydligt att jag är nöjd med henne och börjar vifta på min snygga svans lite glatt uppmuntrande.

Tyvärr hade M glömt midjebältet idag, det riktiga med "panik-utlösare" och hade bara hakat det vanliga expanderbältet runt magen, så hon var lite feg i nedförsbackarna, bromsade och körde så försiktigt. Nästa gång ska vi minsann susa i hudranittio knyck, det finns inget roligare än att susa nedför! Det är enda gången i koppel som jag kan få sträcka ut mitt snygga språng ordentligt och ligga som ett streck i luften.

Däremot är jag klart nöjd med Ms insats så här första gången i år, även om jag vet att hon tjuvtränat lite själv utan mig. Nu hoppas vi snön ligger kvar länge och att temperaturen håller sig lagom (lagom enligt matten, allt kallt är bara bra enligt mig) så vi får träna många gånger.

5 kommentarer:

  1. Tur att din matte har dig så att hon kan få lite proffscoaching! *tummen upp*

    SvaraRadera
  2. Go Kabby Go !!! Vilken skön känsla det måste vara att dra runt på tanten i spåret hihi gör massa avstickare in mellan träden !! Och ta med en fotograf !!!

    SvaraRadera
  3. Noki, prinsessan av Mariehem07:18

    Paddy är jätteavis på på alla som får dra, men det är inte jag! Att dra en människa på ett skidspår är ungefär det tråkigaste som finns! Då är det mycket bättre när matte leker tafatt med oss ute på sjön. Där älskar jag att sträcka ut mig i full galopp :)

    SvaraRadera
  4. Verkar som Kabby har fullt upp med att träna matten. När vågar du ge ut dig på tävlingsbanan med henne vi kommer absolut vara där och heja fram er med blåbärssoppa och allt :)

    SvaraRadera
  5. Kabbyponken01:21

    Fredagen den 26 februari är ni som vill varmt välkomna ut med blåbärssoppa i skogen mellan Oxberg och Mora. Om ni känner för det, och orkar släpa, så är även syrgas och annan första hjälpen utrustning säkerligen efterfrågad.
    Matten hälsar jag ska vara snäll eftersom det är hon som styr över maten och att hon hellre tar en öl istället för en krans runt halsen vid målgången i Mora.

    SvaraRadera