måndag, november 09, 2009

Stoppkommando - finns det IRL?

Nu har jag varit och glänst på BHK i flera veckor. M har varit lyrisk, både över mig och över att hon äntligen hittat en bra BHK i Sundsvall (Njurunda). Vi hade varit där ikväll igen och jag hade slipats inför söndagens uppkörning på "Allmänlydnadspasset". När vi kom hem så ringde M till H och bad honom ta med sig syrran ner så vi kunde ta en kvällspromenad.

H och syrran kom och vi började gå. Fick ett hundmöte direkt som jag bara gav skall på, inte bandskällde som jag brukar, och sedan så följde jag snällt med M, tittade på henne och inväntade min godis. M var nästan hög på stolthet. Vi gick vidare, kom till det vanliga "träningsstället" mellan några hus i området. M och jag övade lite på "åttan", ett trix som jag ska visa upp på söndag, jag ska gå i en åtta mellan Ms ben.

Det gick jättebra, jag satt, jag gick mellan Ms ben, jag satte mig igen. Så där höll vi på ett par gånger, ackompanjerade av lite glädjeskall från mig och några "varför får Kabby hålla på med M som har mycket godare godis, medan jag sitter här och väntar med tråk-husse"-skall från syrran. Jag hade kommit så långt att jag inte behövde godis för att följa Ms händer och M började t o m att säga "åttan" medan vi höll på, då... gav syrran till ett larm-skall, såg en tjej/ung kvinna som kom gående på gångvägen. Jag glömde allt vad åttor heter eller hur man ska bete sig. jag sprang glatt skällandes mot henne och hälsade lite. M, som inte hade glömt vad vi höll på med, vrålade "STANNA!!!!!!!!!!!!!!!!" Jag struntade i henne (vi var ju inte på apell-plan och jag låtsas som om det bara är där som jag vet vad det betyder *fniss*), hälsade klart, kom tillbaka, efter att ha tagit en extra lov fram till H och syrran och hälsat lite där också. Jag fick skäll. M bad om ursäkt, frågade om det hade gått bra och det var lugnt enligt kvinnan.

Sedan fick M skäll, inte av tjejen som jag hälsat på, henne charmade jag ju brallan av, utan av sur-killen som kom ut ur en annan port. "Det var ju ett bostadsområde, där borde man inte ha hundar lösa, det kunde ju komma barn, folk bor faktiskt här" M stod snällt och tog emot skället, hon insåg att ens fundera på bortförklaring skulle falla under benämningen "en dåres försvarstal", medan jag själv undrade över vilka barn som inte låg inne och sov vid kl 22. M var inte glad som en lärka på vägen hem. M har nu bestämt att stopp-kommando, som givetvis ingår i uppkörningen, är allt vi kommer att syssla med fram till söndag, möjligtvis uppblandat med någon liten harmlös åtta.

4 kommentarer:

  1. Ja du Kabby..inte lätt att vara alla till lags !!

    SvaraRadera
  2. Anna, Paddy & Noki17:28

    men vet inte din matte att hundar har selektiv hörsel?

    SvaraRadera
  3. Matten20:16

    Jo, men jag slutar ju aldrig hoppas att "plötsligt så händer det!..."

    SvaraRadera
  4. Anna, Paddy och Noki23:48

    ...det är som med Trisslotterna, det drabbar aldrig den som behöver det mest ;)

    SvaraRadera