söndag, november 15, 2009

För vi har tagit studenten!

Yes, I did it! Mot all förmodan och Ms dubier så har jag nu tagit studenten och snart väntar högre studier. Undrar vilken nation jag ska tillhöra och hur nollningen kommer att gå till? Kommer jag behöva jobba extra eller räcker studiemedlet? Jag vet att M bl a brukade servera på gåsmiddagar, men är det verkligen värdigt en hund, av den stolta rasen Finsk lapphund, att servera en massa gäss middag? Och det mest tveksamma, måste jag flytta hemifrån - nu när jag äntligen har fått fason på M?

Det var 12 moment på examen:
1. Kvarsittande med störning 1-2 minuter - MVG
2. Möte med hundar på naturstig - MVG (det var så nära att vi nästan snuddade vid varandra, men jag sa inget, bara tittade på mattisen)
3. Sitta tyst i bil med störning ca 5 m utanför - MVG
4. Gå fint vid sidan eller bakom - MVG
5. Hantering/Visitaion - MVG
6. Inkallning utan störning - MVG
7. Inkallning med störning - VG (vad tror ni, först en okänd hund och sedan en hel skål med smaskig korv! Surmatten tvingade mig att släppa korven, som jag hade hunnit ta upp i munnen, så jag hann bara slicka lite på den :(
8. Stoppkommando - VG (här behöver M träna!)
9. Passivitetskontroll - MVG
10. Nosaktivering - MVG
11. Valfritt moment - MVG (M fegade ur och valde vinka, inte åttan som vi fortfarande tränar på)
12. Ligg - MVG

MVG - hunden utför momenten utan hjälp ifrån föraren
VG - hunden utför momenten med viss hjälp av föraren
IG - hunden utför ej momenten trots upprepad hjälp från föraren

M är så sjukt stolt över mig idag! Och jag är rätt stolt över henne också, eller snarare, jag har haft visst överseende med hennes beteende... Oavsett om det är tävling eller inte, bara hon ser någon som står med ett papper och sätter betyg på vad hon gör så blir hon så konstig, så det blir hennes hemläxa till nästa gång. Nu har vi ingen mer inplanerad kurs, men våra instruktörer kommer att kalla till ett uppföljningsmöte, "à la Lyxfällan" som någon av de andra mattarna skrattande kallade det för, för att se hur det går för oss. Däremot ska jag nog se till att vi kommer att börja åka till klubben på tisdagar när M inte är ute och far i jobbet.

M hälsar och säger att hon är så glad för de instruktörer som hållit kursen, Lena S och Lena B på Njurunda BHK. De har varit guld värda - allt från att ge många olika konkreta tips och råd på ett och samma problem, de har tagit sig tid med alla, aldrig gett upp och även på att uppmuntra de tvåbenta och belöna dessa (även om de inte fick köttbullar eller leka med bollen, utan bara verbalt beröm). M vill gå fler kurser för dem! Frågan är bara om det blir syrran eller jag, hon skulle nog behöva det bättre, men M vill samtidigt hålla i det vi lärt oss, fast det kan vi nog upprätthålla i vardagen så länge. Det dröjer ändå ett tag innan de håller nästa kurs igen så då har hon nog bestämt sig.

11 kommentarer:

  1. Anna, Paddy och Noki00:18

    Ni är hur duktiga som helst ju!!!

    SvaraRadera
  2. Jeanette och Dino06:54

    Kung Dino låter hälsa att han är stolt över sin vapendragare!

    SvaraRadera
  3. Tjohoo!! vilken duktig matte du har!
    Visst är det roligt att vara så där duktig ibland, och titta på sin matte som håller på att spricka av stolthet. Det ser ut som om de tror att dom gjort nåt jättebra.
    Vi vet ju att vi kan.............bara vi vill!

    Vov från Yagos med matte

    SvaraRadera
  4. Sorken11:21

    Hej vovven!! Jag mailar med din matte och jag tycker att ni varit kalasduktiga!!!! Berätta för henne att du inte behövert vila nästa termin,utan du kan gå tävlingslydnad,medan Nemi går allmänn!!!
    Sorken

    SvaraRadera
  5. Jisses vad du kan !!! Gratttis

    SvaraRadera
  6. Kuoma16:38

    Grattis Kabby från Rösslarna!

    SvaraRadera
  7. Skola va? Gud så fånigt! Vi kan ju redan allt, fattar inte våra päron det??

    SvaraRadera
  8. Åh Kabby vad du är bra..!

    SvaraRadera
  9. Matten påstår att jag är värre än syrran just nu.... Men hallå , jag kan väl också få frossa lite!! Idag hörde jag ryktas om att det var kycklingtjofräs på menyn , det lät ju himmla gott!!!

    SvaraRadera
  10. Duktiga Kabby nu satsar ni väl på tävlingslydnad :). Vi måste ju satsa på lapphundsSM.

    SvaraRadera