onsdag, oktober 03, 2007

Sommaren i TT-format

Testar hinderbanan på Hundra11an


Vi börjar med en snabb resumé av sommaren som varit:
Officiell utställning i Alfta, jag ville inte vara med gick och la mig under domarbordet i skuggan ist för att visa tänderna. Det blev trots allt det en 1 så domaren måste tyckt att jag var skitsnygg, hans kommentarer var att jag behövde med träning och "not very happy today".
Sen blev det lek med min kompis islänningen "Aldur" i hälsningeskogen i en vecka, jag visade honom hur man letar husse i skogen och godis på backen. Efter det var vi en kortis till Falun, sen åkte vi hem i några dagar.

Jag har även hunnit varit på min första riksstämma med SLK, det ösregnade hela tiden och jag fick sova i tält med resten av packet. Det som var riktigt kul var att min tjejkompis Raija var med hela tiden. Lillmatte gick barn med hund, men hon gick med en annan tjej, hon påstod att mina meriter inte var de bästa så hon ville gå med en rutinerad hund så man blev alltså brädad av Smilla. Snacka om att min familj litar på mig...

En tripp till Hede igen och Särna hann vi också med. Där gick jag upp på Städjan och såg renar på riktigt, det var spännande. Mystiska djur, stora som hus fast inte så modiga som jag och med horn på huvudet. Jag tror att en del av dem hade haft vadslagning om vem som var tuffast och vågade sig komma närmast oss för de sprang fram och tillbaks, lite närmare för varje gång som om de bara retades. Jag var på helspänn hela tiden, skulle dem hela vägen fram till mig, men "så nära våga ingen gå". Till slut insåg jag att korvmackan i alla fall var inom räckhåll, nöjde mig med den och la mig ner och vilade.

Sen for vi på unghundsträff med min kennel. Vi var strax utanför Näsåker, i Åsmon på Hundra11an. Ett riktigt schysst ställe, vi lekte, vardagsaktiverades och fintade matte (att först gå förbi korvfatet och inte bry sig alls och sen, när hon och instruktören pratar om hur duktig jag är, då länsar man fatet - smart va!) Det var kul att träffa en av mina bröder, Hammer, som bor i Kiruna och två små sötisar från den senaste kullen. Som avslutning hade vi en tävling i rallylydnad, mattes lag förlorade och matte påstår att det var mitt fel, jag var tydligen alldeles för duktig när jag var utlånad till det andra laget! Min familj består av så goda förlorare så, tur att hon hittade någon att skylla på...

Matte och jag la ner all träning i somras för det blev bara tradigt, men så bara för någon vecka sen så började vi igen. Vi kör allt från början, struntar i vad vi eg borde kunna, tränar in alla kommandon från scratch och kör bara korta, snabba pass med bollen i skogen. Varvar med stockklättring och lek så nu är det jättekul, jag "hoppar" in i position istället för att, som förut, släpa en halvmeter bakom.

Numera sover jag i sängen också, efter att vi tältade så ledsnade de andra på att jag hela tiden låg under sängen istället för att gosa, så de plockade helt enkelt ner hela sängen och köpte korta ben istället, snacka om att jag vart snopen när bara nosen och tassarna kom under. Fast nu kan jag tycka att det är ganska mysigt att komma upp till husse och matte på morgonkvisten.

Just ja, på lördag ska jag på utställning igen, så jag förbereder mig som bäst, ca 1 kasse med päls har matte kammat ur och det kommer ständigt nya vita tussar fram. Så med tanke på att matte tycker att jag ser ut som en skabbräv så är i alla fall hon glad att vi inte ska på den stora utsällningen här i Svall utan en mindre, inoff, på BHK. Matte påstår att det ska bli bra träning, själv hade jag nog hellre traskat runt i skogen och jagat ekorrar - om jag fått välja!

1 kommentar:

  1. Anonym21:29

    Jaja, Kabby, du får väl hälsa till domaren....."släkten" i Gävle i spänd förväntan...

    SvaraRadera